Welke overbrenging heeft Bosch


De motoren vanaf 2014 hebben een interne overbrenging van 1/2.3
Dus een tandwiel van 16 tanden komt overeen met een tandwiel van 36.8 tanden.
Door dit cijfer kan je uitrekenen hoeveel meter je verplaatst bij 1 omwenteling

Voorbeeld:

Vooraan 15t (bosch ) komt overeen met 36.8 tanden (van gewone fiets)
Achteraan 12T

36.8 gedeeld door 12 t = 3.06

Dit cijfer 3.06 vermenigvuldigen met wielomtrek (gewone fiets 2m16cm) = 6.62m



Welke versnellingen best in combinatie met BOSCH elektrische fiets.

In het kort iets over versnellingen

De versnelling, beter gezegd het verzet, bepaalt hoeveel meter je aflegt met één omwenteling van de trapas. Hoe minder meters je aflegt per omwenteling, hoe lichter je trapt. Dat is belangrijk bij het bergop rijden. Het bereik van het verzet geeft het verschil tussen de kleinste en de grootste versnelling aan. Om het juiste type versnelling te kiezen, is het van belang de volgende zaken in het oog te houden. 
Vuistregel voor het verzet van de eerste versnelling:
Hoe meer je onderweg bent in de bergen, hoe belangrijker het wordt te kunnen beschikken over een kleine eerste versnelling. Het verzet van de eerste versnelling dient dan niet meer dan 2,20 meter te bedragen. Dat komt overeen met een 1 : 1 overbrenging. Je legt dan met één omwenteling van de trapas de omtrek van je achterwiel af. 
Hoe groot moet de grootste versnelling zijn?
Hoe sneller en sportiever je wilt fietsen, hoe groter de grootste versnelling moet zijn (groot verzet). 


Hoe ver moeten de versnellingen uit elkaar liggen?

Het beste is wanneer de afstand tussen de versnellingen steeds ongeveer even groot is. De ideale stap tussen twee versnellingen bedraagt tussen 40 en 50 cm verzet. Wanneer dit minder is, zul je nauwelijks verschil tussen de opeenvolgende versnellingen merken. Is dit groter, kan het voorkomen dat je in bepaalde situaties de juiste versnelling mist.


De naafversnelling


Wij raden af een Bosch e bike te kopen met deze naaf . Allen wanneer je de fiets op het vlakke terrein wilt gebruiken voldoet deze versnelling voor ons . In bergachtig gebied geeft het schakelen het gevoel zoals met auto te schakelen zonder te koppeling te gebruiken .

Een naafversnelling werkt met een systeem van tandwielen en planeetwielmechanisme. Door het manipuleren van een hendel aan het stuur, die via een kabel met het mechanisme is verbonden, worden de tandwielen van plaats veranderd en verandert de overbrenging, de versnellingsratio en dus de versnelling. Er bestaan ook naven die worden bediend door even terug te trappen.
Hier verandert dus niet de fietsketting van plaats zoals bij een derailleur, zodat de ketting altijd in een rechte lijn loopt. Een ander voordeel van een naafversnelling boven een derailleur is dat het tandwielsysteem opgesloten is in de behuizing van de naaf en daar stof- en vochtvrij werkt. Ook kan daardoor beter voor smering worden gezorgd zodat met bijzonder weinig wrijving kan worden geschakeld.
Het veranderen van versnelling bij een naafversnelling vindt plaats in onbelaste toestand. Dit veranderen van versnelling kan dan ook, in tegenstelling tot bij de derailleur, ook plaatsvinden als er niet getrapt wordt, bijvoorbeeld als de fiets stilstaat.
Het aantal versnellingen is 2 tot 14. Meest gangbaar zijn naven met 3, 7 en 8 versnellingen.
In sommige ontwerpen wordt naast het versnellingsmechanisme ook een remmechanisme of een dynamo in de naaf (met 2 of 3 versnellingen) ingebouwd. Vaak is dat een trommelrem maar ook terugtrapremmen komen voor. Een buitenbeentje is de kabelloze tweeversnellingsnaaf van Torpedo. Deze schakelt door even terug te trappen en remt door krachtig terug te trappen.
Hieronder een uitwerking van de meest gevoerde naven in Nederland.

Nexus 8

De nexus 8 naaf kunnen we de opvolger van de nexus 7 naaf noemen. Deze naaf bestaat nu al enige tijd en met weinig klachten. wel is het zo dat als je boven de 5de versnelling fietst je de pallen in de naaf iets meer hoort dan de nexus 7 versie. De nexus 8 naaf loopt wel met minder weerstand ten opzichten van de nexus 7, het is een verder ontwikkeld product en loopt zeer goed ook met een zeer laag onderhouds niveau. De nexus 8 naaf is ook te krijgen met naaldlagers, dit om de rolweerstand verder te reduceren. deze naaf ziet er het zelfde uit als de normale nexus 8, het enige waar je deze naaf aan de buitenkant kunt herkennen is door de rode streep om de naaf huls.

Alfine 8 en 11 versnellings naaf


De alfine naaf is een lichtgewicht en lichter lopende naaf die Shimano op de markt heeft gebracht om de veeleisende fietser te kunnen bedienen. Deze naaf loopt op olie en kan zeer makkelijk vervangen worden.
Ook de lagering en schakelprestaties zijn beter ten opzichte van de Nexus naven.

Rohloff naaf

Rohloff heeft een naaf ontwikkeld met 14 vertragingen. Deze naaf heeft een speciale olie. Deze olie moet dan ook vervangen worden na het rijden van de voorgescheven aantal kilometers. Het beriek van deze naaf is bijna zo groot als een derailleur systeem, maar dan niet met het vele onderhoud. Een nadeel van deze naaf is het hoge prijs niveau maar toch zeer geschikt voor Bosch e-bike.

 NuVinci N360
 
 De vernieuwde NuVinci N360 is een absolute klapper.
Okay, het ding is nog steeds veel te zwaar en qua bereik kan deze Amerikaanse CVT niet tippen aan Rohloff of een derailleuraandrijving,maar hiermee zijn de negatieve punten dan ook wel genoemd.
Wie het overgewicht niet zo erg vindt , haalt met de NuVinci N360 een exceptioneel soepel en intuïtief schakelende versnellingsnaaf in huis.
Een naaf waarbij de fietser zich niet hoeft aan te passen aan de beschikbare verzetten, maar waarbij de verzetten zich aanpassen aan de fietser!
Voor ons is dit een ideale en perfect werkende naafversnelling in combinatie met de Bosch elektrische fiets.

Nuvinci Harmony automische versnellingen

Vanaf 2015 zit dit systeem mee verwerkt in het bosch systeem en regeling gebeurd met bedieningsknoppen van de bosch computer . Fietsen krijgen benaming H-sync.

NuVinci Harmony intelligente aandrijving is het eerste continu variabele schakelsysteem waarbij u de mogelijkheid hebt om naadloos automatisch of handmatig te schakelen . Vanaf het moment dat u een e-bike opstart die is uitgerust met Harmony, zult u merken dat u iets speciaals gaat beleven - een aandrijfsysteem waarbij u zelf de schakelmethode kunt kiezen die het best past bij uw rijgedrag en de omstandigheden.


Voor fietsers die volledige controle willen hebben om zelf hun cadans exact in te stellen, in zowel automatische als handmatige modus , hebben we een geavanceerde controller voor de Harmony ontworpen. Kies eenvoudig de automatische modus, draai aan de hendel voor de gewenste cadans en laat het systeem de rest doen. De intelligente Harmony-aandrijving zal automatisch en continu de overbrengingsverhouding aanpassen om de cadans constant de houden terwijl u stil soepel en zonder onderbreking naar uw bestemming zoeft. Wilt u liever zelf schakelen? Kies de handmatige modus en bestuur direct het continu variabele versnellingssysteem via de 'ride by wire'-technologie. Omdat elk Harmony-systeem standaard is gekoppeld aan de bekroonde N360 CVP-aandrijving, gaat het schakelen soepel en makkelijk , waardoor het systeem geschikt is voor fietsers van alle leeftijden en ervaringsniveaus. Voor de fietser die alleen automatisch wil schakelen, is er de Harmony basiscontroller met 3 knoppen voor automatisch schakelen. Drie voorgeprogameerde cadansinstellingen (langzaam, gemiddeld, snel) maken het automatisch schakelen heel simpel : kies een cadans, druk op een knop en rijden maar. U krijgt hetzelfde soepele, automatische schakelgevoel als met de geavanceerde controller. Onafhankelijk van het model dat u kiest, biedt de NuVinci Harmony een ongekend rijgevoel. Nog nooit war er zo'n eenheid tussen fietser en fiets, of zoals wij graag zeggen ... in totale 'Harmony'.

Voordelen:
-geschikt voor e-bikes: 12 - 48 Volt gelijkstroomsystemen met naafmotor of framemotor.
-groot 360 percent versnellingsbereik: met een oneindig aantal versnellingen binnen het bereik.
-compact systeem , afgeschermd tegen weersinvloeden: snelkoppeling voor het eenvoudig verwijderen van het achterwiel.
-continu werkend, automatisch schakelend: zorgt voor een langere accucapaciteit , groter actieradius en verminderde slijtage aan de motor.

Geavanceerde controller:
-auto of handmatig: laat de fietser kiezen welke schakelmodus het best past bij zijn rijgedrag en de omstandigheden.
-auto-modus : biedt de mogelijkheid om te kiezen voor een bepaalde cadans waarbij het Harmony-systeem automatisch en voortdurend de overbrengingsverhouding wijzigt om de ingestelde cadans te handhaven.
-handmatige modus : de fietser kan de overbrengingsverhouding handmatig aanpassen via 'ride by wire'-technologie.
-naadloos of trapsgewijs schakelen : Harmony biedt de mogelijkheid aan fabrikanten van e-bikes om de naaf naadloos of traditioneel geïndexeerd te laten schakelen

De Harmony geavanceerde controller biedt fietsers overigens ook de mogelijkheid om handmatig te schakelen en direct de continu variabele overbrengingsverhoudingen van de N360-naaf te veranderen. Het veranderen van de overbrengingsverhoudingen gebeurt door eenvoudigweg aan de draaischakelaar te draaien. Het schakelen gaat soepel en de versnellingen kunnen gemakkelijk iets worden aangepast, zelfs onder zware belasting op de pedalen.

 


De derailleurversnelling

Bij een derailleurversnelling zitten de tandwielen (cassette) rechtstreek open en bloot op het achterwiel. De versnelling kan gewijzigd worden door de achterderaileur .Deze laat door bediening aan het stuur de derailleur bewegen zodat de ketting naar een groter of kleiner tandwiel beweegt .De derailleur heeft twee kettingwieltjes waarover de ketting geleid wordt. Deze wieltjes worden door een veermechanisme naar achteren gedrukt zodat de ketting bij het kiezen van de verschillende combinaties voortdurend onder spanning blijft. De achterderailleur regelt dus de spanning, en beweegt met de grootte van de kettingwielen mee; voor het grootste kettingwiel is immers meer ketting nodig dan het kleinste kettingwiel. Bij dit systeem kan je wel makkelijk het achterwiel uitnemen. Bij e-bikes zijn 9 of 10 tandwielen achter de minimum standaard.
Let wel er wel bij een elektrische Bosch fiets de componenten van het versnellings systeem van een zeer goede kwalitiet zijn . Voor Shimano bv min deore of bij sram minimum x5 

Deze versnellingen zijn daardoor ook geschikt voor de sportievere en lichtere Bosch elektrische fietsen !

NIEUWSBRIEF:
OPENINGSUREN:
Maandag - vrijdag
Zaterdag
Zondag

10 - 12 & 13 - 20
10 - 18
Gesloten
CONTACTEER ONS:
Smissestraat 40   -   2430 Laakdal
T.      013/67 44 56
E.      info@wieleke.be